نکات موثر در تخصیص بودجه تبلیغات برای کسب‌وکارهای کوچک

بودجه بندی
بودجه بندی تبلیغات برای کسب وکارهای کوچک

از اولین اقدام‌ها برای بازاریابی، تخصیص بودجه است. این امر به نوع کسب‌وکار و مشتریان شما بستگی دارد. تمامی کسب‌وکارها به روش‌هایی احتیاج دارند تا به کمک آن بتوانند بودجه تبلیغات خود را به بهترین شکل هزینه کنند. گاهی ممکن است با انتخاب و تخصیص اشتباه بودجه، تمام یا حداکثر سرمایه صرف شود ولی نتیجه مطلوب و دلخواهی از آن کسب نشود، پس نیاز است قبل از بودجه‌بندی اطلاعات و نکاتی در این مورد بدست آوریم. اما نکات و ویژگی‌ها برای تحقق این امر چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود که بودجه خود را به بهترین شکل صرف کنیم؟ در این مطلب برخی نکات تخصیص صحیح بودجه ذکر شده است که کمک می‌کند کسب‌وکار شما بیشتر دیده شود و در بین رقبای کسب‌وکار خود موفق‌تر باشید.

۷نکته موثر در تخصیص بودجه تبلیغات برای کسب‌وکارهای کوچک

شناسایی مخاطبان هدف

۱. مخاطبان هدفتان را بشناسید

در نظر داشته باشید محصول و خدمات شما برای تمامی افراد مناسب نیست، به همین جهت نیاز است به جای صرف هزینه برای افرادی که محصول و خدمات شما را نیاز ندارند، به دنبال این مسئله باشید که مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. سپس می توانید ضمن آشنایی با نیاز آن‌ها، محصولات مشابهی را ارائه دهید و از این طریق مشتریان بیشتری جذب کنید. همچنین با شناخت مخاطبان خود می‌توانید از علایق آن‌ها مطلع شوید و محصولات و خدماتی که مطابق با سلیقه مخاطبان برای آن‌ها پیشنهاد کنید.

تحلیل بازارهدف

۲. بازار هدف خود را تحلیل کنید

شما باید از بودجه‌ای که برای تبلیغات در نظر گرفته‌اید به بهترین نحو استفاده کنید، به ویژه اگر بودجه شما محدود باشد. تبلیغات برای افرادی که ممکن است اصلاً علاقه‌مند به محصول یا خدمات شما نباشند، باعث به هدر رفتن پول شما می‌شود. بهتر است که باتحلیل بازار هدف و شناخت هر چه بیشتر مشتریان مورد نظرتان، هزینه تبلیغات خود را موثرتر کنید و اگر بودجه شما برای تبلیغات کم است، می‌توانید آنرا صرف هدف‌های دیگر کنید تا به تدریج با افزایش بودجه بتوانید تبلیغات موردنظر خود را انجام دهید. به علاوه شما باید جایگاه و اولویت‌های کسب‌وکارتان را به خوبی شناسایی کنید تا بتوانید تصمیمات درست برای بودجه اهداف اتخاذ کنید.

مکانهای مناسب جهت ملاقات مخاطبان

۳. مخاطبان خود را در مکان‌های مناسب ملاقات کنید

اگر به خاطر محدودیت بودجه، قرار است فقط یک کانال بازاریابی را انتخاب کنید؛ باید کانالی را انتخاب کنید که مخاطبان‌تان بیشترین وقت خود را در آن می‌گذرانند. پس از مشخص شدن اینکه چه کسانی مدنظر هدف شما هستند، وقت آن است کانال‌هایی که به شما کمک می‌کنند راپیدا کنید، یعنی از شبکه های اجتماعی، سایت‌ها ویا کتاب‌هایی که مخاطبان شما علاقه دارند در آنجا وقت بگذرانند آگاه شوید و در محل مناسب و مورد علاقه مشتریان خود به سراغ آن‌ها بروید تا بتوانید از این طریق تعاملات خود را با آن‎‌ها بیشتر کنید. همچنین شما می‌توانید از این روش برند خود را در معرض دید بازدیدکنندگان بیشتری قرار دهید. با شناخت هر چه بیشتر مشتریان، آسان‌تر می‌توانید آن‌ها را به کسب‌وکار خود جذب کنید.

برنامه ریزی بودجه

۴ .برای بودجه خود برنامه‌ریزی کنید

بعد از شناخت هدف و اطلاع از سلیقه مخاطبان خود ، شروع به برنامه ‌ریزی برای بودجه تبلیغات خود کنید. سعی کنید بیشتر هزینه بودجه را برای هدف اصلی خود در نظر بگیرید. بهتر است که برنامه خود را به روی کاغذ بیاورید و در مراحل مختلف آن را مجددا بازبینی کنید، شاید در مراجل بعدی و هدف‌های دیگر نیاز باشد تا در استراتژی خود تغییراتی ایجاد کنید.

ردیابی گزارشات

۵ .گزارشات را ردیابی کنید

نیاز است که بعد از اجرای کمپین آمار و گزارش‌های مربوط به آن را پیگیری کنید. ممکن است متوجه شوید یکی از رسانه هایی که فکر می کنید بهترین عملکرد را دارد، بیشترین هزینه و بدترین نتایج را برای شما به همراه دارد. اینکار به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت کاربردی‌تر تبلیغات خود را ادامه دهید و همچنین بتوانید از صرف هزینه اضافی و بی‌ثمر جلوگیری کنید. دقت داشته باشید که صحت آمار و گزارشات امر بسیار مهمی در تصمیم‌گیری شما دارد، هر گونه اشتباه در آمار و عدم توجه به جزئیات ممکن است در انتخاب صحیح و تصمیمات اختلال ایجاد کند.

زمان مناسب برای تبلیغات

۶ .بدانید که چه زمانی باید تبلیغ کنید

تبلیغات مداوم و در تمام سال شاید در نگاه اول مفید و مناسب باشد اما این امر در طولانی مدت و به یک شکل امکان‌پذیر نیست. شما باید با توجه به نوع کسب‌وکار و محصول خود بهترین زمان را برای تبلیغ انتخاب کنید. ممکن است در ایامی بخصوص، به عنوان مثال شب یلدا و… محصول شما فروش بیشتری داشته باشد، پس بهتر است هزینه بیشتری برای این ایام یا فصول خاص در نظر بگیرید. همچنین ساعت انجام تبلیغات نیز نقش پررنگی در رسیدن به نتیجه دلخواه شما دارد.

جلسات وپیش نویس ها

۷ .جلسات و پیش‌نویس‌ها

با استفاده از این امر به صورت ماهانه یا سالانه می‌توانید برای ماه‌ها یا حتی سال‌های پیش رو هدف گذاری بهتر و موثرتری داشته باشید و همچنین می‌توانید از هم‌فکری و پیشنهادات سایر اعضا نیز با خبر شوید.

کلام آخر

تخصیص بودجه کار ساده‌ای نیست، اگر می‌خواهید بودجه خود را به بهترین صورت هزینه و مشتریان بیشتری جذب کنید، نیاز به شناخت، تحلیل، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دارید. شاید اینکار در نگاه اول ساده باشد، اما بدون برنامه‌ریزی و رعایت نکات به نتیجه مطلوب و مناسب دست پیدا نخواهید کرد و صرفا بودجه خود را صرف و هزینه کرده‌اید. هدف اصلی تخصیص بودجه، استفاده صحیح و بهترین نحو از منابع مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها است. داشتن برنامه، رمز تخصیص صحیح اعتبارات و موفقیت کاری مدیران است. عدم برنامه‌ریزی برای صرف بودجه ممکن است تمامی سرمایه شما را به هدر دهد. آیا شما برای صرف بهینه بودجه خود برنامه‌ای در نظر گرفته‌اید؟