بایودنت و مسئولیت اجتماعی‌اش در روزهای کرونایی

بایودنت، در آگهی اخیر خود در خصوص مسئولیت اجتماعی که دغدغه امروز همه خانواده‌ها است، ماسک زدن را مطرح می کند که حالا به عنوان یکی از پیشگیرانه ترین روش های جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مطرح شده است. موضوع این آگهی در مورد کودکان است که برخلاف تصور، برخی از آنها به شکل جدی درگیر این مسئله شده اند. بخشی از این درگیری به خاطر تعطیلی بیشتر کلاس ها در دوران تابستان و حتی در انتهای سال تحصیلی قبل بود. از سوی دیگر قرنطینه‌ خانگی کودکان به درخواست پدر و مادرها سبب شده تا کودکان در عالم واقعیت به شکل جدی به مسئله کرونا و اهمیت جلوگیری از گسترش آن بیندیشند. به همه اینها تعبیر رفتار والدین را نیز اضافه کنید، از رعایت خریدهایی که به خانه آورده می شود تا تعداد دفعات شستشوی دستها و به طور کلی تغییر در سبک زندگی!
این توضیحات در تایید این است که تصویر روایت شده، منظره بسیار درستی است. کودکان سرخوشی که با قرنطینه خانگی کنار آمده‌اند و حالا به پدر و مادر خود که از بیرون می آیند به شکلی نمادین یادآوری می کنند که در خانه ماسک بزنند تا محیط امن و پرنشاط خانه را که باب میل کودکان است دچار چالش نکنند.

علاوه بر این نکات، آگهی دارای اتمسفر خوبی است، شاد و کودکانه و پرنشاط؛ همچنین موسیقی جذابی دارد و رنگ ها به گونه ای طراحی شده اند که دندان مرکز توجه تصویر باشد. حتی انتخاب روتوسکوپ به عنوان شیوه تلفیقی انیمیشن و عالم واقعیت برای کودکان جذاب است. مهمترین نکته تبلیغ این است که بدانیم آگهی قرار است بر روی کودکان به عنوان جامعه مخاطب اثر بگذارد. اگر از این زاویه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که طراحی درستی به کار رفته و برای کودکان و بچه ها آگهی تاثیرگذاری است. نکته ظریف دیگری که به درستی در آگهی رعایت شده این است کودکانی که در آن بازی می کنند نماینده جامعه مخاطب هدف آگهی هستند چرا که در این سن دقیقاً کودکان دوست دارند امر و نهی هایی را به پدر و مادرشان بکنند و حتی از آنها ایراد بگیرند و اساساً در آن به نقش خود و میزان تاثیر گذاری شان در محیط اطراف توجه بیشتری نشان می دهند. این دقیقا چیزی است که برای جامعه مخاطب این آگهی از هر نکته جذاب تر است. کودکان در این آگهی در مقام یک قهرمان، پدر و مادرشان را به زدن ماسک دعوت و در واقع نزدن ماسک را به آنها گوشزد می کنند.

نکته دیگر اینکه حتی پدر و مادرانی که ظاهراً مخاطب آن نیستند با تماشای این آگهی، وادار به تأمل و تفکر می شوند. اینکه با دیدن کودکان سرخوش داخل خانه به عنوان نماینده‌ای از جامعه کودکان خودشان، این تلنگر بزرگ زده می‌شود که به خاطر فرزندانشان چه در محیط خانه و چه در بیرون از خانه باید رعایت کنند. این آگهی یک آگهی جذاب است که موضوع مهم روز، کرونا را در قالب رسالت اجتماعی به شکلی تأثیرگذار بیان می‌کند.

همچنین در ادامه تبلیغات جذاب این کمپین، باید به تصویر ماسک زده کاراکتر بایودنت با شعار ” با ماسک زدن و فاصله، سلامتی حاصله ” اشاره کرد. تصویری که بسیار هوشمندانه با نشان دادن رعایت فاصله اجتماعی بین آدامس ها، کودکان را به پیشگیری، زدن ماسک و رعایت نکات بهداشتی تشویق می کند.