ماکت های حجمی تبلیغاتی

جدیدترین روش تبلیغاتی به منظور  بازاریابی و جذب نمودن توجه مصرف کنندگان و خریداران استفاده از ماکت تبلیغاتی می باشد. در این روش برای معرفی کالا و تبلیغ نمودن آن در روش های مختلفی ماکت تبلیغاتی کالا تهیه شده و در نمونه های حجمی و بیلبوردی در هر فضای ممکن قرار داده می شود تا با اولین نگاه هر بیننده، به کمک ماکت تبلیغاتی کالای خود را به وضوح معرفی نماید.

انواع ماکت تبلیغاتی

ماکت های تبلیغاتی اجسامی شبیه سازی شده هستند که طرحی فانتزی دارند و دقیقا شباهتی با طرح اصلی خواهند داشت اما ماکت های تبلیغاتی در ابعاد و سایزی صدها برابر کالای اصلی ساخته می شوند. البته در مواردی هم ممکن است ماکت های تبلیغاتی به سفارش مشتری در حجمی کوچکتر از حالت اصلی و یا سایزی برابر با کالای مشخص شده ساخته شود. اما به طور کلی می توان گفت که ماکت های تبلیغاتی از نظر نوع ماکت ها به دو گروه اصلی تقسیم بندی می شوند. ماکت های پیش ساخته و ماکت های سفارشی.

_ ماکت های تبلیغاتی پیش ساخته: اینگونه ماکت ها همانطور که از نام آنها پیدا است از قبل ساخته شده اند و تنها به سلیقه مشتری ممکن است رنگرزی آن انجام شود، حتی شاید هم رنگش از قبل تعیین شده باشد. مانند وسایلی که در شهربازی ها نصب شده و یا وسایل و ماکت هایی که در مهد کودک ها مورد استفاده کودکان عزیز قرار می گیرند. البته ممکن است گاهی مهد کودک ها سفارشات جزئی در مورد این نوع ماکت ها داشته باشند. به فرض مثال اغلب این مکان های آموزشی سعی دارند تا حروف الفبای انگلیسی و یا لاتین را با استفاده از ماکت های سبک و رنگارنگ به بچه ها آموزش دهند.

_ ماکت های سفارشی: امروزه بحث رقابت و پیشی گرفتن از یکدیگر امری بسیار مهم در بازار تجارت برشمرده شده است که به طرز عجیبی حائز اهمیت می باشد. لذا شرکت های تولید کننده، عرضه کننده، نمایندگان فروش و حتی در مراکزی آموزشی مانند مهد کودک استفاده از ماکت های تبلیغاتی به منظور جلب نمودن توجه مشتریان رونق بسزایی را به خود گرفته است. البته همانطور که گفته شد ماکتی که بتواند نیاز چنین گروه هایی را برطرف نماید جزء گروه ماکت های تبلیغاتی سفارشی می باشند ساخت این ماکت ها به گونه ای است که شرکت و یا افراد درخواست کننده تمامی تقاضای خود را به شرکت سازنده اعم از شکل ماکت، جنس ماکت، رنگ و ابعاد آن را ارائه داده تا در وقت مشخصی ماکت مورد نظر مشتری ساخته شود. اینکه ماکت حجمی باشد یا بیلبوردی گزینه ای است به خواست مشتری.

جنس ماکت های تبلیغاتی چیست؟

ماکت های تبلیغاتی اشکال مختلف و کاربردهای مختلفی دارند که بسته به نوع کاربرد آن جنس ماکت تعیین می شود. مثلا بیلبوردها که همیشه در فضای باز و در مقابل نور شدید خورشید از طرفی زیر برف و باران هستند بدون شک باید از موادی ساخته شده باشند که در هرگونه شرایط جوی مقاومت قابل توجهی را از خود نشان دهند. اما ماکت های حجمی بسته به نوع کاربرد و فضایی که قرار است قرار گرفته شود در نمونه های فلزی، چوبی، پلاستیکی و مقوایی ساخته می شوند.

هر یک از مواد نام برده شده مزایا و معایبی را به همراه دارند اما اغلب ماکت های پلاستیکی بیشترین مقاومت و بیشترین کاربرد را به خود اختصاص داده است. نمونه های چوبی و مقوایی محدودیت های فضایی دارند هر چند که ماکت تبلیغاتی مقوایی جزء کاردستی ها محسوب می شود و در فضای باز اصلا کاربرد ندارد. ماکت های فلزی هم با توجه به گران بودن فلز اصلا مقرون به صرفه نیستند.

ساخت ماکت تبلیغاتی

برخی از شرکت ها خدمات خود را در رابطه با ساخت ماکت تبلیغاتی قرار داده اند به طوری که  قالب های از پیش ساخته ای را برای تهیه و ساخت ماکت های پلاستیکی دارند و ماکت های فلزی و چوبی و یا گچی را با پیاده کردن طرحی از قبل تعیین شده با هنرمندی تمام، توسط دست و یا با کمک ماشین آلات با کمک ابزار آلاتی مخصوص در شکل مشخص شده ای تهیه می نمایند.